top of page

GENOEG ‘TO DO’ EN VEEL ‘THAT HAPPENED’

Ik citeer mijn afstudeerbegeleider: “Daphne Maneschijn, bij die naam denk je misschien aan een heel lief meisje. Nou dan sla je de plank flink mis, want deze jonge vrouw heeft heel wat pit in dr donder.”

Hoe het begon Toen ik vier jaar geleden aan de opleiding Lifestyle Studies aan de Fontys begon wist ik eigenlijk niet waar ik moest beginnen. De literatuur overspoelde me en ik kon het maar moeilijk bijbenen. Het was daarom ook dat ik minstens twee keer in de week mijn hardloopschoenen aan deed en wederom een hardstyle livesetje op standje 8 aanknalde op Soundcloud. Het was niet dat ik de literatuur niet heel erg interessant vond, maar meer het idee dat je de komende vier jaar hier mee bezig zou zijn. Je zou de komende vier jaar in een hok worden gedrukt, vol worden gedrukt met opdrachten en je moest deze maar behalen. Naar mijn idee dan.

Bewuste keuzes en het mooiste jaar ever De komende jaren zouden niet makkelijk worden; maar alles was beter dan terug naar Twente waar ik mijn oude leventje achter me had gelaten. Naar Tilburg verhuizen, waar ik niemand kende, was dan ook een hele bewuste keuze geweest. Daar zat ik dan, helemaal alleen in mijn nieuwe studentenkamertje, met een laptop vol nieuwe literatuur en bijna geen geld om rond te komen. Niet wetende dat dit het mooiste jaar uit mijn leven zou worden.Want alles in het leven is het keus en beter hang je heel snel die slingers op, want niemand anders gaat het voor je doen.

“Want alles in het leven is een keuze en beter hang je heel snel die slingers op, want niemand anders gaat het voor je doen.”

Hoe dit in de praktijk nu daadwerkelijk ging Ik ging alleen stappen, focuste me op het sporten en bouwde in twee jaar tijd een enorm netwerk op. Ging daarnaast regelmatig naar lezingen in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam en wist dat mijn toekomst zou liggen bij strategie. Want ideeën met elkaar verbinden en hier hele scenario’s op schrijven, daar lag in jaar één al snel mijn passie. Met mijn achtergrond in vormgeving, mijn energie voor 10 en leiderschapskwaliteiten zou ik daar het verschil gaan maken. Dit bleef gelukkig ook niet onopgemerkt tijdens mijn minor Innovation and Creativity aan de Avans te Den Bosch in jaar drie. Samen met internationale studenten bedachten we het winnende loyalty concept voor Albert Heijn voor opdrachtgever BrandLoyalty. Volgens mijn lieve, betrokken en zeer anders denkende medestudenten zou ik mijn doelen allemaal stuk voor stuk gaan halen in het leven. Deze support kwam op het beste moment in mijn leven want ze zouden gelijk gaan hebben. Ik kreeg een het beste leger aan supporters om mijn afstudeerjaar in te gaan.

Wanneer alles op zijn plek valt Ik geloof dat het ook tijdens de minor was dat ik alles wat ik had geleerd kon inzetten. Ik durfde hier de leiding op te pakken, mijn mede studenten aan te sturen en gelukkig te maken met taken. Ik merkte dat ik hier ontzettend veel voldoening, zelfvertrouwen en energie uit haalde. Het valt daarom ook wel op zijn plek dat ik project manager en creatief strateeg in de marcom sector van beroep ben geworden. Hoewel dit wel echt zoeken is geweest. Want ja, als je afstudeert als Lifestyle Professional, wat ben je dan? Het is een zoektocht geweest in het werkveld en dat is het eerlijk gezegd nog steeds. Want waar kom je dan je bed voor uit om half 7 behalve de pancakes with blueberries?

Throwback to ILS ILS is voor mij de opleiding geweest waar ik mijzelf meerdere keren heb mogen verliezen maar ook veel van mijzelf heb gevonden. Het geeft je de ruimte om te zwemmen, te zoeken en te presenteren. Vaak wel volgens kaders, maar die heb je in het werkveld ook. Ik denk dat je bij elke opleiding wel verbeterpunten zou willen zien. Het is naar mijn idee de kunst om binnen juist al die kaders en richtlijnen van het leven je geluk te vinden. In de kleine dingen, in vriendschappen waarvan je nooit had gedacht dat deze zou ontstaan en jezelf vaak af te vragen waar je energie van krijgt i.p.v. wat je energie kost.

Als ILS’er heb je een streepje voor De maatschappij is nog teveel ingericht op functies in plaats van rollen. Ik denk ook dat we daarom soms als Millenials geen zin meer hebben om te werken in deze oude systemen. Maar vervolgens niet dapper genoeg zijn om de wereld daadwerkelijk te gaan veranderen. Als Lifestyle Professional heb je in ieder geval een streepje voor. Want je weet wat voor prachtige veranderingen er plaats kunnen vinden als je met hart en ziel aan een concept werkt. Waar meerdere voorbeelden van zijn in de afgelopen paar lichtingen.

De volgende stappen naar de toekomst Waar iedereen dan nu zijn weg aan het vervolgen is, ben ik zelf ook aan het nadenken over de volgende stap. Ik zou het gaaf vinden om in de toekomst meer bij grote spelers strategieën te veranderen en creatieve teams te begeleiden. Maar voor nu ben ik eigenlijk -voor even- een heel tevreden mens. Mijn werk is in Oisterwijk bij creatief bureau SUPERMINDS, ik ben net verhuisd naar oud- zuid in Tilburg en na vier maanden een beetje geland na het afstuderen. Ik plan alles om overal aan toe te komen zoals mijn fitness, vrienden, familie, boeken, zwemmen, grafische vormgeving, koken etc. Daarnaast is het wel mijn nr. 1 prioriteit om volgend jaar mijn website maanlichtbijdag.nl te gaan lanceren. Ik wil hier graag mijn portfolio opzetten, meer doen met mijn blog skills en mijn toekomst gaan uitstippelen. Wat de rest van de toekomst brengt qua studie ben ik ook nog niet over uit, maar stilstaan is voor mij sowieso geen optie.

Zoals altijd nog een lange weg te gaan om mijn lat ‘live to work’ in plaats van ‘work to live’ te gaan behalen. Maar stap voor stap, want met enkele lazy Sundays, gezellige/kritische vrienden en een slice of carrotcake kom ik wel.

– Daphne Maneschijn

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page